اتصال هادی به الکترود ارت

تبلیغات در سایت ما

الکتروتکنیک-برق صنعتی

پشتيباني آنلاين
پشتيباني آنلاين
آمار
آمار مطالب
  • کل مطالب : 248
  • کل نظرات : 21
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 11
  • آمار بازدید
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • ورودی امروز گوگل : 0
  • ورودی گوگل دیروز : 0
  • آي پي امروز : 0
  • آي پي ديروز : 0
  • بازدید هفته :
  • بازدید ماه :
  • بازدید سال :
  • بازدید کلی :
  • اطلاعات شما
  • آی پی : 3.128.199.162
  • مرورگر :
  • سیستم عامل :
  • امروز :
  • درباره ما
    خبرنامه
    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



    امکانات جانبی

    آمار وب سایت:  

    بازدید امروز :
    بازدید دیروز :
    بازدید هفته :
    بازدید ماه :
    بازدید کل :
    تعداد مطالب : 248
    تعداد نظرات : 21
    تعداد آنلاین : 1

    اتصال هادی به الکترود ارت

    اتصال هادی به الکترود ارت

    محل اتصال سیم یا تسمه به الکترود ارت یکی از آسیب پذیرترین قسمت های چاه و نخستین قربانی خوردگی است و در عین حال یکی از اجزای مهم چاه ارت است؛ به طوری که بسیاری از چاه ها کارآیی خود را فقط به دلیل پوسیده و جدا شدن تدریجی این اتصال از دست داده اند.
    گرچه با استفاده از الکترولیت های ناخورنده مانند بنتونیت، عمر اتصال افزایش می یابد، برای تضمین عمر طولانی چاه لازم است این اتصال نیز مورد توجه قرار گیرد. روش های به کار رفته برای اجرای آن عبارت اند از:
    ـ جوش انفجاری
    ـ کابلشو
    ـ انواع کلمپ Clamp (بست)
    عمر اتصالاتی که با کلمپ و یا کابلشو اجرا می شوند، نسبتاً کوتاه است. زیرا رطوبت موجود در خاک که دارای املاح زیادی ست، به فواصل ذره بینی موجود بین الکترود و کلمپ یا کابلشو نفوذ کرده و باعث ایجاد خوردگی و نیز ایجاد ترکیبات عایق در سطح تماس بین الکترود و کلمپ می شود. بنابراین، این نوع اتصالات برای استفاده در زیر خاک توصیه نمی شود. ولی در صورت استفاده از جوش انفجاری با چنین مشکلی مواجه نخواهیم شد. در این نوع اتصال، طی یک فرآیند خاص ذرات مس در یک قالب مخصوص به صورت مذاب درآمده و بر روی محل تماس قطعات مورد جوش کاری ریخته می شود. با این کار لایه ی سطحی قطعات مذکور ذوب شده و با مس مذاب ریخته شده، توده ای یکپارچه را تشکیل می دهد.


    ویژگی های جوش انفجاری یا Cad Weld

    جوش انفجاری یا کدولد نوع خاصی از جوش کاری ست که برای ایجاد اتصال الکتریکی بین چند قطعه ی مسی یا بین قطعات مس و یک فلز دیگر مانند فولاد گالوانیزه یا فولاد معمولی طراحی شده و به کار می رود.
    این نوع جوش کاری دارای ویژگی های زیر است:
    ـ یکپارچه شدن قطعات مورد اتصال (که باعث می شود در محل اتصال فاصله ای برای نفوذ رطوبت باقی نماند).
    ـ ضخامت زیاد جوش.
    ـ سطح تماس زیاد.
    ـ عدم تغییر قابل توجه بر خواص متالوژیک قطعات مورد اتصال.
    ـ سرعت و سهولت در انجام عملیات جوش کاری.
    ـ بی نیازی از برق و ابزارهایی مانند پرس هیدرولیک و دریل.


    یکپارچه شدن قطعات مورد اتصال و ضخامت زیاد جوش موجب استحکام مکانیکی قابل توجه، عدم ایجاد مقاومت الکتریکی در محل تماس و نفوذناپذیری نسبت به رطوبت می شود که این خود پایداری بلندمدت در مقابل خوردگی را تضمین می کند. همچنین، در این جوش به دلیل ایجاد سطح تماس زیاد و کیفیت خوب آن، انتقال مطلوب جریان های اتصال کوتاه به آسانی امکان پذیر می گردد. ضمن این که این جوش اثر منفی قابل توجهی روی خواص متالوژیک قطعات مورد اتصال ندارد. نکته ی دیگر این که اجرای ارت اغلب در مراحل ابتدایی احداث ساختمان ها یا عرصه های صنعتی انجام می شود و معمولاً در این مراحل دسترسی به برق مشکل است. بنابراین، از این نظر نیز جوش انفجاری برتری دارد.
    به کمک این نوع جوش می توان اتصالات متنوعی پدید آورد و قطعات مسی مانند سیم، تسمه، میله و صفحه ی مسی را به یکدیگر جوش داد. حتی می توان قطعات مس و فولاد ساده یا گالوانیزه را نیز به یکدیگر متصل کرد. برای مثال، برای اجرای هم بندی شبکه ی آرماتور و سامانه ی ارت می توان آرماتور را با استفاده از جوش انفجاری به سیم مسی متصل کرد. البته شایان توجه است که انجام هر نوع عملیات بر روی شبکه ی آرماتور ساختمان می باید با اطلاع و اجازه ی مهندسان ناظر و طراح سازه انجام پذیرد.
    در مجموع، ویژگی های این نوع جوش برای سیستم های ارتینگ بسیار عالی ست. این روش یکی از بهترین راه های اتصال سیم به الکترود ارت است.
    اضافه می شود که به این نوع جوش نام های دیگری از قبیل جوش احتراقی، exothermic و thermit نیز اطلاق می شود.

    روش اجرای جوش انفجاری

    اجرای این جوش بسیار آسان و سریع بوده و نیاز به برق و یا ابزار خاصی ندارد. ابزارهای مورد نیاز فقط شامل یک قالب سبک و کوچک گرافیتی و فندک مناسبی برای روشن کردن فتیله می شود.
    قالب های کدولد دارای شکل های مختلف و متنوعی هستند و شکل آن ها به نوع قطعاتی که باید جوش کاری شوند، بستگی دارد. همچنین مقدار پودر جوش نیز بستگی به نوع اتصال و ابعاد قطعات مورد جوش کاری دارد. برای انتخاب شکل قالب و مقدار پودر جوش و اندازه ی پولک، باید به کاتالوگ های سازندگان مراجعه کرد.


    آموختن و کسب مهارت های لازم برای اجرای این نوع جوش کاری مستلزم قدری تمرین در حضور و تحت نظر فرد خبره، با رعایت نکات ایمنی مربوطه می باشد. با این حال، به منظور آشنایی کلی خواننده با روش انجام کار، در این بخش به شرح مختصر مراحل آن می پردازیم:
    پس از انتخاب قالب و پودر جوش مناسب، قطعات مورد جوش کاری را در قالب قرار داده و سپس یک پولک مناسب داخل قالب در ته محفظه ی پودر می گذاریم. اکنون به اندازه ی کافی پودر جوش کاری در محفظه ریخته و فتیله را روی پودر قرار می دهیم. حال باید فتیله را به کمک فندک روشن کرد. پس از چند لحظه شعله ی فتیله به توده ی پودر جوش می رسد و آن را به طور ناگهانی شعله ور می کند و عمل جوش کاری انجام می گیرد.



    تاثیر بنتونیت در کاهش مقاومت خاک

    در هدایت الکتریکی و انتقال جریان به درون زمین دو عامل اساسی نقش دارند:

    1- اندازه و شکل الکترودهایی که در منطقه استفاده می شود ( اعم از میله ای یا صفحه ای )
    2- مقاومت خاک منطقه که خود بستگی به عوامل زیر دارد :
    - نوع خاک
    - ترکیب شیمیایی نمک های حل شده در آب های درون خاک
    - درصد رطوبت خاک
    - دمای خاک به طوری که خاک های یخ زده دارای مقاومت بالایی هستند
    - اندازه دانه ها و توزیع دانه در خاک
    - تراکم خاک و فشار وارد بر آن

    لازم به ذکر است که به جز موارد فوق پارامترهای دیگری نیز در مسئله قابلیت هدایت الکتریکی زمین نقش دارند مانند عمق نصب الکترودها ، خواص شیمیایی خاک مانند ph ، تغییرات عمق لایه بندی و توزیع دانه ها.
    با توجه به نتایج تحقیقات و تجربیات در سیستم های توزیع برق در خصوص روش های بهینه سازی اتصال زمین ، افزودن نمک به خاک ها از ساده ترین و رایج ترین روش ها بوده و اگر چهدر کوتاه مدت مشکل مقاومت زمین را رفع می کند ولی به دلیل خاصیت خورندگی بسیار بالای نمک ، پس از مدت کوتاهی الکترودها و اتصالات مربوطه به طور کامل از بین رفته و بایستی با صرف هزینه های اضافی مکرر اقدام به تعویض الکترودها نمود. از طرفی بر اثر بارندگی های سالیانه پس از مدتی این نمک ها نیز شسته شده و به لایه های زیرین منتقل گشته و مقاومت زمین مجدداً افزایش می یابد. در نتیجه حداکثر کارایی با مخلوطهای نمکی بین 5 تا 7 سال است.

    با توجه به مقاومت بالا، زمینهایی که خاک و بستر آن سنگی ، سنگلاخی و سخت بوده ، از لحاظ هدایت الکتریکی از نظر موارد اشاره شده در مقاومت خاک ، دارای مشکلات بسیاری جهت احداث اتصال زمین می باشند ، باعث شده تا استفاده از مواد کاهش دهنده مقاومت زمین ، متداول شده و این مواد دارای تنوع زیادی باشند.. بنتونیت سدیم دارای اندازه ذرات بسیار ریز ( کمتر از 0.02 میکرون ) که دارای سطح تماس بسیار بالا ( 800 متر مربع به گرم ) هستند بوده و قابلیت جذب آب تا 5 برابر وزن اولیه خود افزایش حجم تا 13 برابر حجم خشک اولیه را دارد. همچنین این ماده وقتی به 6 برابر حجم اولیة خود می رسد بصورت لزج و غلیظ در آمده و نه تنها شکل خود را نگه می دارد بلکه در صورت تماس با هر سطحی به آن می چسبد و در نتیجه می تواند هم مشکل تراکم خاک و هم چسبندگی و اتصال لازم را حل کند.
    خاک بنتونیت زمانی که هیدراته می شود بصورت شیمیایی می تواند آب را داخل خود نگه داشته و به عنوان یک عامل خشک کننده ، آب و رطوبت اطراف را با خاصیت مکشی خود جذب کند. در اثر تماس بنتونیت با نور خورشید سطح بیرونی آن خشک شده و از خروج رطوبت از قسمت های داخلی آن جلوگیری می کند. این ماده رسی نیاز به مواد افزودنی ندارد ( صرفاً بنتونیت نوع سدیم اینگونه است ) و فاقد خاصیت خورندگی بوده و خواص آن برای سالیان متمادی ثابت می ماند.
    مقاومت بنتونیت سدیم در 300% رطوبت ( وزن آب به وزن بنتونیت ) حدود 2 اهم بوده که به دلیل تشکیل الکترولیت ناشی از افزودن آب است

     


    بخش نظرات این مطلب


    برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

    نام
    آدرس ایمیل
    وب سایت/بلاگ
    :) :( ;) :D
    ;)) :X :? :P
    :* =(( :O };-
    :B /:) =DD :S
    -) :-(( :-| :-))
    نظر خصوصی

     کد را وارد نمایید:

    آپلود عکس دلخواه:

    تبلیغات
    نویسندگان
    ورود کاربران
    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع
    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری
    آخرین نظرات کاربران
    paria - من نمیتونم دانلود کنم کتاب عایقو
    پاسخ: درود گرامی لینک دانلود بازیابی شد - 1394/10/11/t3tekn
    ابراهیم -

    اگه ميشه برای منم يكم اطلاعات درباره موتور شراگ همراه با عكسش ميخواسنم براي پروژه ممنون ميشم خواهشن بفرستين خيلي ضروريه

     

    - 1394/8/28/t3tekn
    mohsen - عالی میشه اگه محبت کنید برام ایمیل کنید - 1393/10/17/t3tekn
    رضا - سلام جناب مهندس خیلی برام جالب بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید - 1393/9/23/t3tekn
    رضا - سلام جناب مهندس خیلی برام جابل بود . اگر براتون مقدور بود باز هم از این نمونه آزمایش ها رو بزارید در صورت بودن فیلم و عکس واقعا ممنون میشم با تشکر از شما به خاطر وقتی که گذاشتید - 1393/9/23/t3tekn
    mohamad - hi - 1393/9/12/t3tekn
    reza - ججهت تعمیرات این نوع موتور ما به شما خدمات میدهیم
    - 1393/8/8/t3tekn
    بامداد کریمی - سپاسگزارم موید باشین. - 1393/8/3/t3tekn
    حسین - دوست عزیز ای‌کاش منبع مطالبت رو هم می گذاشتی. به هر حال موفق باشی
    پاسخ: در ارسال های اینده منبع هم گذارده خواهد .سرافراز باشید. - 1393/5/25/t3tekn
    همايون -

    سلام اگه ميشه يكم اطلاعات درباره موتور شراگ همراه با عكسش ميخواسنم براي پروژه ممنون ميشم خواهشن بفرستين خيلي ضروريه

    - 1393/1/30/t3tekn
    عنوان آگهی شما

    قرار دادن بنر درسایت. ماهینه فقط 2 هزار تومان

    به الکتروتکنیک-برق صنعتی امتیاز دهید